ben jij een emotie-eter

BLOG

Ben jij een emotie-eter?

Emotie-eten is eten om aan je psychologische behoeften te voldoen. Er is dus geen daadwerkelijke biologische honger, maar psychologische honger.

Soms kan je dit verschil echt merken, je weet of voelt dat je geen honger hebt, maar je wilt toch eten, er is trek. Soms is het verschil helemaal niet zo duidelijk, je voelt je niet zo fijn, je wilt eten, en denkt dat je dus wel honger moet hebben.

Eten en emoties gaan altijd samen, en eten uit emotie hoef je ook zeker niet uit te bannen, maar soms kan het je in de weg zitten. Wil jij de impact van emoties op je leven verminderen en zelf kunnen kiezen wanneer je effectief emotie-eet?

Emotie-eten kan je zien als een wake-up call, wat heb je echt nodig op zo’n moment?

Eten is geassocieerd met een beter gevoel

Van jongs af aan is eten geassocieerd met je beter voelen. Eten is niet alleen een goede afleiding, maar het is ook een plezierige ervaring en onderzoek laat zien dat je je daadwerkelijk iets beter voelt erna. Het punt is alleen dat eten niet zoveel doet voor je psychologische behoefte. Dus na een tijdelijke verbetering komt je probleem weer terug, want je hebt de echte oorzaak niet aangepakt.

Eten verbetert niet de onderliggende emotie

Je grootste doorbraak met emotie-eten zal het punt zijn dat je zelf ervaart dat een pijnlijk gevoel niet erger wordt als je niet eet. Dus als je een bewuste keuze maakt om niet toe te geven aan je eet impuls, verergert je oorspronkelijke gevoel niet! Negatieve gevoelens kunnen op natuurlijke wijze weer beter worden, ook zonder eten. Sterker nog, eten versnelt het proces niet, en kan het zelfs erger maken. Dit betekent natuurlijk niet, dat je nooit meer mag of zal eten vanwege een emotie. Soms is wel eten de meest effectieve aanpak.

Een emotie bestaat uit lichamelijke sensaties

De essentie van een emotie bestaat uit fysieke veranderingen in je lichaam die je voelt als lichamelijke sensaties. Secundair kan je bepaalde neigingen of impulsen ervaren of gaan denken over de emotie. Je kan een emotie gaan labelen als positief of negatief.

Een emotie veroorzaakt geen gedrag

Een emotie kan resulteren in een bepaald gedrag, maar de emotie veroorzaakt niet het gedrag. Zo kan er bij bijv. angst een impuls zijn om weg te rennen, maar jij (je hogere brein) kan bepalen om dit wel of niet te doen. En dat is goed nieuws! Een impuls om te eten kan je met je hogere brein dus beoordelen, en vervolgens kan je zelf kiezen of je deze opvolgt. Mits je je er natuurlijk van bewust bent op dat moment.

Jij kan beslissen wat je doet met een impuls

Bij stress kan je sneller gaan praten, maar je kan ondanks stress ook rustig en bedachtzaam praten. Je kan als een kip zonder kop gaan rondrennen, maar je kan ook bewust langzame rustige stappen nemen.

emoties zijn veranderlijk net als het weer

Emoties veranderen continu

Emoties zijn er altijd, en ze veranderen continu. Je kan emoties vergelijken met het weer: soms is het droog, en soms is het nat weer. Het kan zonnig zijn of stormen. Het wisselt steeds.

Een gevoel is in essentie heel onschuldig. Het is een vibratie in je lichaam die wordt veroorzaakt door een gedachte.

Alles wat je doet wordt gestuurd door je gevoel: je doet dingen óf om een goed gevoel te krijgen of te houden óf om een slecht gevoel te vermijden of te stoppen. Gevoel komt en gaat, het beweegt door je heen.

De oplossing voor emotie-eten

Allereerst is het goed nog even stil te staan bij het feit dat emoties en eten altijd samengaan. Emotie-eten compleet uitbannen kan dus niet. Als je toch besluit om het te willen veranderen, omdat je merkt dat je steeds overeet, en je je overgeleverd voelt aan alle emoties die door je heen gaan, zijn er allerlei mogelijkheden.

Effectief emotie-eten

Soms is het goed om bewust te kiezen om te eten bij een emotie, en hierbij te blijven opletten wanneer je maag een vol signaal af geeft, en dit ook te respecteren. Dus niet ‘uit-tunen’ maar erbij blijven terwijl je eet.

In het begin niet gemakkelijk, omdat de emotie en de eet impuls aan je ‘trekken’, maar met wat oefening ga je steeds beter merken hoe dit voor jou werkt. Effectief emotie-eten: jij blijft dus aan het roer staan in plaats van dat je gestuurd wordt door je emoties.

Waar hoop je dat eten je mee helpt?

Aan de andere kant zijn er andere manieren om te dealen met je emoties; eten is bij uitstek een oplossing om niet stil te staan bij je gevoel. Wat als je dit wel zou doen?

Misschien verveel je je, en ben je eigenlijk op zoek naar iets dat je stimuleert. Eten op zo’n moment is iets leuks om je even bezig te houden. Of je ervaart druk, omdat je een bepaalde deadline hebt. Eten zorgt voor een moment van afleiding. Eten haalt je tijdelijk weg van een gevoel, of het nu boosheid, verdriet, stress of onzekerheid is.

Goede vragen om jezelf te stellen:

  • Waar hoop ik dat eten mij nu mee helpt?
  • Waar zou ik over nadenken of wat zou ik voelen als ik nu niet direct ga eten?
  • Wat heb ik nu echt nodig?

Een emotie wegduwen of ertegen vechten helpt niet

Vechten tegen de emotie, hem wegduwen, negeren, ontkennen, jezelf de schuld geven dat je dit weer ervaart, zorgt allemaal voor nog meer gedachten en bijbehorende negatieve emoties. En zo groeit een negatieve emotie verder uit tot een berg aan negatieve emoties. En pijn en lijden. De gemiddelde emotie verdwijnt na 90 seconden uit je lijf, tenzij je er weer aan gaat denken!

Een pauze tussen de impuls en jouw reactie

Als het je lukt om even stil te staan voor je vanuit je emotie eten pakt, kan je zelf gaan besluiten wat jouw volgende stap is. Hier kunnen allerlei praktische tools vanuit de eetpsychologie, acceptance en commitment therapie (ACT), en mindfulness je in ondersteunen. De onderliggende emotie kan en hoef je niet te veranderen, maar je kan wel op een andere manier ermee om gaan, zodat de impact en de invloed op je leven verminderen. En jij weer de vrijheid ervaart om zelf te kiezen of en wat je eet.

Emoties als wake-up call

Je weet natuurlijk al lang, dat emotie-eten een doodlopende weg is, want negatieve emoties los je niet definitief op met eten. Je onderdrukt tijdelijk je negatieve gevoel, maar je focust niet op wat er echt speelt. En zo verandert er niets.  Emoties kan je zien als een signaal dat je wakker schudt. Ga dus onderzoeken wat er echt speelt, en wat je echt nodig hebt op zo’n moment. Als je merkt dat naast de emotie ook de eet impuls aan je blijft trekken, kan je in de blog trek, snoepen en snaaien meer tips vinden.

Je werkelijke behoefte

Als je weet wat je echte behoefte is kan je bekijken hoe je hier gehoor aan kan geven. En kom je jezelf tegemoet in je psychologische behoefte. Emoties zullen steeds weer terug komen maar minder impact hebben op jou en je leven.

emoties als wake-up call

Meer weten

Nieuwsgierig geworden hoe jij kan omgaan met jouw emoties en emotie-eten? Of wil je meer weten over wat jij kan doen met trek, en andere vormen van eten zonder honger? Kijk dan bij de programma’s van Vita omnia over trek en emotie-eten of eten in lijn met je psyche en lijf, of vind meer tips in mijn andere blogs.

Meer informatie over hoe je de impact van moeilijke gedachten en pijnlijke emoties kan verminderen vind je bij het programma lichter in het leven staan.

Wil je bekijken welke workshop of individuele coaching bij jou past, of hulp bij jouw persoonlijke vraag rond eten en emoties? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Wil jij ook een nieuwe start?

Plan dan een vrijblijvende belafspraak in van 15 minuten, waarin we samen kijken hoe ik je kan helpen.

Stuur een e-mail met je vraag en welke tijdstippen je goed uitkomen. Ik kijk er naar uit om je te ontmoeten!

Ilse Geerars-van Vonderen

info@vita-omnia.nl

06-83918204