Hoe val je succesvol af- met lekker en gezond eten 2

BLOG

Hoe val je succesvol af? Deel 3

Je wilt afvallen, maar het lukt niet. Je weet precies hoe je wilt gaan eten, en toch hou je het niet lang vol. Dat ligt niet aan jou, aan hoe hard je je best doet, of hoe gemotiveerd je bent!

Je lichaam en je brein kunnen je ongemerkt tegenwerken in jouw afvalpoging. Je wilt niet langer tegen je lichaam en brein strijden, maar bij voorkeur gaan samenwerken met elkaar zodat jij jouw natuurlijke gewicht en eetpatroon kan gaan ontdekken en vasthouden. Hoe kan je dit gaan doen?

Deze blog is onderdeel van een drieluik. Bekijk ook deel 1 en deel 2 van ‘Hoe val je succesvol af: samenwerken met je lichaam en brein’.

De oplossing om je natuurlijke gewicht te bereiken: samenwerken met je lichaam én je brein

De niet-dieet strategie

Het begint met niet langer in de valkuil van het diëten te stappen, maar te gaan herkennen wat de honger- en verzadigingssignalen van jouw lijf jou vertellen. Hoe vaker je gaat eten bij echte honger, en gaat kiezen voor de voeding waar jouw lichaam echt om vraagt, hoe beter je je ook gaat voelen. Denk maar eens aan een moment dat je veel dorst hebt, en een glas water drinkt. Of een moment dat je heel veel zin hebt in iets zouts, en dit ook gaat eten.

Je hebt geen directe invloed op je gewicht

Het is logisch dat je je focust op je gewicht, en het getal dat de weegschaal aangeeft, als je bezig bent met afvallen. En toch werkt dit niet: je hebt namelijk geen directe invloed op je gewicht. Je gewicht hangt van zoveel meer factoren af, dan alleen van wat je eet en hoe je beweegt.

Focus op waar je wel invloed op hebt

Verleg je focus van gewicht en afvallen naar gezondheid en welzijn. Dit doe je door te gaan kijken naar je gedrag en die keuzes te maken die passen bij hoe jij wilt leven. Niet jezelf pushen om te gaan sporten omdat dit moet; maar een manier van bewegen ontdekken die jij leuk vindt, en wilt gaan uitproberen. Niet jezelf blijvend bepaalde voedingskeuzes ontzeggen; maar bedenken wat er voor jou bij hoort om op een fijne manier jouw levensstijl te kunnen volhouden.

Door te eten in lijn met je psyche en lijf stem je af op je interne signalen, en kies je eten waar je lijf én je mond naar hongeren. Je gaat eten als je honger hebt, stoppen als je genoeg hebt, en je bedenkt waar je zin in hebt. Je gaat eten om jezelf te voeden, en eten om te genieten.

Je oerbrein opvoeden

Om te voorkomen dat jouw primitieve brein al je eetbeslissingen blijft nemen, is het zaak deze te gaan opvoeden. En ja, dat kan! Je oerbrein kan je zien als een peuter die jij met het meest volwassen deel van je brein (je mensenbrein) kan gaan sturen, in plaats van dat jij gestuurd wordt.

Intrinsieke motivatie is oneindig

Wilskracht is maar tijdelijk, maar intrinsieke motivatie is een oneindige bron. Als je jouw doelen qua gewicht en eten kan gaan verbinden aan jouw waarden, aan datgene wat er voor jou het meest toe doet, kan je deze bron gaan aanboren. Hierbij helpt het uiteraard als je je hongergevoel gaat normaliseren, en als je weet wanneer je je trek wilt honoreren. Gezonde eetkeuzes kan je stapje voor stapje vertalen naar een nieuwe gewoonte. Op dit moment gaat je oerbrein je juist ondersteunen en gaat dit eetgedrag steeds meer vanzelf.

Je waarden helpen jou om te kiezen

Als je je waarden gaat onderzoeken, ga je stilstaan bij wat je echt belangrijk vindt. Waarden kan je zien als de principes die jou door het leven gidsen. Het zijn eigenlijk jouw diepste wensen: hoe je wilt zijn, waar je voor wilt staan. En hoe je je wilt verhouden tot de wereld, tot de mensen om je heen, en tot jezelf. Je waarden helpen je in het moment een beslissing nemen, of het nu gaat over eten of iets anders. En hoe meer je leeft volgens jouw waarden, hoe gemakkelijker het kiezen wordt, en hoe meer (eet)vrijheid je ervaart.

In regie over jouw psychologie

Externe triggers, emoties, eet impulsen, en oude gewoontes kunnen je in de weg zitten. Steeds vaker zal je deze gaan herkennen, en weten wanneer toe te geven en wanneer een andere keuze te maken. Eten uit emotie hoef je niet uit te bannen, maar kan je ombuigen naar effectief emotie-eten. Dit betekent luisteren naar wat je echt nodig hebt, en soms juist toegeven aan je behoefte tot eten. En ook leren hoe je de impact van je emoties kan verminderen zonder deze weg te duwen of ertegen te vechten.

Leuke en praktische tools

Eet impulsen zijn een signaal van je oerbrein, en bedoeld om jou te helpen. Maar er altijd aan toegeven werkt op de lange termijn juist averechts. Vanuit de eetpsychologie en ACT (acceptance en commitment therapie) zijn er leuke en praktische tools die je kan gaan gebruiken om anders om te gaan met eet impulsen, externe triggers, (eet)gedachten, en moeilijke emoties. En kan je gaan leren hoe je je oude gewoontes doorbreekt, en stapje voor stapje je eigen nieuwe gewoontes ontwikkelt.

De niet-dieet strategie

Eten in lijn met je psyche en lijf

Samenwerken met je fysiologie en je psychologie kan je helpen om het eetpatroon en het gewicht te bereiken die beide bij jou passen. Zo stap je over van een tijdelijk dieet naar een succesvolle niet-dieet aanpak die duurzaam en leuk is. Een manier van eten waar jij je goed bij voelt. Deze weg is voor iedereen anders!

Meer weten

Deze blog is onderdeel van een drieluik. Bekijk ook deel 1 en deel 2 van ‘Hoe val je succesvol af: samenwerken met je lichaam en brein’. Je kan ook meer lezen over eten in lijn met je psyche en lijf en het gewicht dat bij jou past bij de programma’s van Vita omnia.

Wil je bekijken welke workshop of individuele coaching bij jou past, of hulp bij jouw persoonlijke vraag rond eten en afvallen? Of wil je weten hoe jouw persoonlijke weg naar een natuurlijk gewicht en meer eetvrijheid eruit kan zien? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Wil jij ook een nieuwe start?

Plan dan een vrijblijvende belafspraak in van 15 minuten, waarin we samen kijken hoe ik je kan helpen.

Stuur een e-mail met je vraag en welke tijdstippen je goed uitkomen. Ik kijk er naar uit om je te ontmoeten!

Ilse Geerars-van Vonderen

info@vita-omnia.nl

06-83918204