Hoe val je succesvol af met de niet-dieet strategie

BLOG

Hoe val je succesvol af?

Je hebt alles al geprobeerd, verschillende diëten, koolhydraatarm, keto, meer sporten, misschien wel vasten. Veel mensen willen afvallen, en toch lukt het veel vaker niet dan wel om succesvol gewicht te verliezen. Dat ligt niet aan jou, aan je doorzettingsvermogen of inzet!

Weet jij dat je brein en je lijf je ongemerkt tegen kunnen werken? Er is een manier om slim te gaan samenwerken met jouw lichaam en jouw psychologie!

Deze blog is het 1e deel van een drieluik. Bekijk ook deel 2 en deel 3 van ‘Hoe val je succesvol af: samenwerken met je lichaam en brein’.

Samenwerken met je lichaam en brein: ga slim om met jouw psychologie én fysiologie

Wilskracht en motivatie werken onvoldoende

Je begint vol goede moed aan een nieuwe dieetpoging of aan gezondere eetkeuzes. Je weet wat je gaat doen, je voelt je gemotiveerd, en dan na een halve dag, een paar dagen, een week of zelfs een paar maanden, lukt het niet meer. Je pakt je oude eetgedrag weer op terwijl je eigenlijk precies weet wat je zou willen doen. Wat is hier aan de hand?

Wilskracht is heel snel op

Wilskracht kan je zien als een batterij in je hersenen die na 15 minuten al leeg is. Deze batterij loopt leeg door werken, sporten, mail beantwoorden. Eigenlijk alles wat je moeite kost, en waarbij je beslissingen neemt. Dus ook door de supermarkt lopen en bedenken wat je wilt gaan koken. Als je wilskracht batterij leeg is, is er een verschil tussen wat je doet, en wat je weet dat je zou moeten doen.

Je brein bepaalt wat je eet en wanneer je eet

Als je je hier niet van bewust bent, bepaalt je oerbrein (het meest primitieve deel van je brein) je eetgedrag. Het oerbrein stuurt je naar eten op alle momenten dat eten gezien wordt als oplossing. Bijvoorbeeld omdat je stress ervaart, en in het verleden iets eten zorgde voor verlichting van de stress. Je brein probeert jou te helpen door eten als automatische gewoonte in te stellen. Dus als de wilskracht op is, bijvoorbeeld in de loop van de middag, komen onbewuste gewoontes weer op die jou sturen naar de eetkeuzes die je eigenlijk niet meer wilde maken.

Onverzadigbare honger en trek

Moderne voedingsmiddelen en de continue beschikbaarheid van eten hebben je brein in feite gekaapt, zodat het je tegenwerkt in je pogingen om op gewicht te blijven of af te vallen. Je brein is ontwikkeld om je te helpen overleven in de oertijd. In die tijd was er vaker een tekort aan eten dan een overvloed. En het eten dat er was, was niet te vergelijken met nu.

Altijd honger

Honger is een signaal dat jou vertelt dat het tijd is om te gaan eten, en dat is maar goed ook! Maar als je heel snel na een maaltijd al weer honger krijgt, als je wel kan blijven dooreten omdat je je niet voldaan voelt, kan het zijn dat je honger gevoel niet goed gekalibreerd is. Dan kloppen de (fabrieks)instellingen van jouw hongerschaal niet meer.

Je verzadigingshormoon leptine

Eten dat bewerkt is (vooral suikers en geraffineerde producten), en de hele dag door eten kunnen je verzadigingshormoon leptine verstoren, waardoor je steeds maar honger houdt. Wat ook mee speelt, is dat bewerkt eten sneller verteerd wordt, en je maag dus snel weer leeg is. En je krijgt te maken met grotere bloedsuikerschommelingen die zorgen voor meer honger en eet impulsen, en schommelingen in je energie, stemming en motivatie.

Altijd trek

Heb jij altijd wel zin in eten? Krijg je te pas en te onpas (lekkere) trek, ook al weet je eigenlijk niet zeker of je wel honger hebt? Denk je vaak aan eten? Ook dit kan te maken hebben met hoe je brein reageert op de overvloed aan eten waar we mee te maken hebben, en het soort eten dat beschikbaar is.

Eten is belonend

Alle eten is belonend, en zorgt voor een afgifte van dopamine in je hersenen. En wederom geldt dat dit maar goed is, want anders ben je niet gemotiveerd om te eten, en zal je niet overleven. Alleen is ons moderne eten zo gemaakt dat het een super stimulus is voor je brein. En volgt er een abnormaal grote dopamine respons.

Succesvol afvallen door samenwerken met je lijf en psyche

Teveel dopamine zorgt voor steeds meer eten

De grote dopamine respons geeft een goed gevoel: je voelt je lekker na het eten. Maar het zorgt ook voor een probleem, want de receptoren in je brein kunnen de overvloed aan dopamine niet aan. En dus worden ze minder gevoelig. Een volgende keer heeft het eten minder effect, en zal je meer willen gaan eten. Dit wordt gestuurd door je oerbrein dat steeds sterkere eet impulsen op je af vuurt waardoor jij trek ervaart.

Meer weten

Deze blog is onderdeel van een drieluik. Bekijk ook deel 2 en deel 3 van ‘Hoe val je succesvol af: samenwerken met je lichaam en brein’. Hierin kan je meer ontdekken over hoe je lijf en brein je kunnen tegenwerken als je wilt afvallen, én wat je hieraan kan doen. Je kan ook meer lezen over eten in lijn met je psyche en lijf en het gewicht dat bij jou past bij de programma’s van Vita omnia.

Wil je bekijken welke workshop of individuele coaching bij jou past, of hulp bij jouw persoonlijke vraag rond eten en afvallen? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Wil jij ook een nieuwe start?

Plan dan een vrijblijvende belafspraak in van 15 minuten, waarin we samen kijken hoe ik je kan helpen.

Stuur een e-mail met je vraag en welke tijdstippen je goed uitkomen. Ik kijk er naar uit om je te ontmoeten!

Ilse Geerars-van Vonderen

info@vita-omnia.nl

06-83918204