• BLOG

    Hoe val je succesvol af?

    Je hebt alles al geprobeerd, verschillende diëten, koolhydraatarm, keto, meer sporten, misschien wel vasten. Veel mensen willen afvallen, en toch lukt het veel vaker niet dan wel om succesvol gewicht te verliezen. Dat ligt niet aan jou, aan je doorzettingsvermogen of inzet!

    Weet jij dat je brein en je lijf je ongemerkt tegen kunnen werken? Er is een manier om slim te gaan samenwerken met jouw lichaam en jouw psychologie!

    Deze blog is het eerste deel van een drieluik. Bekijk ook deel 2 en deel 3 van ‘Hoe val je succesvol af: samenwerken met je lichaam en brein’.

  • BLOG

    Hoe val je succesvol af? Deel 2

    Niet alleen je brein maar ook je lijf kan je ongemerkt tegenwerken om jouw natuurlijke gewicht te bereiken. Dat kan te maken hebben met hoe alle biologische processen in je lijf samenwerken met als doel jou in balans te houden en te laten overleven, kortom, jouw fysiologie.

    Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je regelmatig dieet, als je eet tijdens stress, maar ook als je afgeleid bent tijdens het eten.

    Deze blog vormt deel 2 van een drieluik. Bekijk ook deel 1 en deel 3 van ‘Hoe val je succesvol af: samenwerken met je lichaam en brein’.

  • BLOG

    Hoe val je succesvol af? Deel 3

    Je wilt afvallen, maar het lukt niet. Je weet precies hoe je wilt gaan eten, en toch hou je het niet lang vol. Dat ligt niet aan jou, aan hoe hard je je best doet, of hoe gemotiveerd je bent!

    Je lichaam en je brein kunnen je ongemerkt tegenwerken in jouw afvalpoging. Je wilt niet langer tegen je lichaam en brein strijden, maar bij voorkeur gaan samenwerken met elkaar zodat jij jouw natuurlijke gewicht en eetpatroon kan gaan ontdekken en vasthouden. Hoe kan je dit gaan doen?

    Deze blog is onderdeel van een drieluik. Bekijk ook deel 1 en deel 2 van ‘Hoe val je succesvol af: samenwerken met je lichaam en brein’.

  • BLOG

    Trek, snoepen en snaaien

    Heb jij regelmatig trek, of zin in eten? Eet je regelmatig onbewust? Zonder je af te vragen of je wel honger hebt?

    Eten bij trek is vaak een vorm van eten zonder echte honger. Het kan soms lijken alsof je wel moet eten, alsof je er aan toe moet geven. En dit kan zelfs lijken op echte honger.

    Dit komt omdat een eet impuls aanvoelt als een hele dwingende boodschap waar je gehoor aan moet geven.

    Wil jij kunnen kiezen wanneer je trek honoreert, zonder dat je je klakkeloos laat meevoeren in elke eet impuls vanuit je brein?

  • BLOG

    Ben jij een emotie-eter?

    Emotie-eten is eten om aan je psychologische behoeften te voldoen. Er is dus geen daadwerkelijke biologische honger, maar psychologische honger. Soms kan je dit verschil echt merken, je weet of voelt dat je geen honger hebt, maar je wilt toch eten, er is trek. Soms is het verschil helemaal niet zo duidelijk, je voelt je niet zo fijn, je wilt eten, en denkt dat je dus wel honger moet hebben.

    Eten en emoties gaan altijd samen, en eten uit emotie hoef je ook zeker niet uit te bannen, maar soms kan het je in de weg zitten. Emotie-eten kan je zien als een wake-up call, wat heb je echt nodig op zo’n moment? En wanneer zet je juist effectief emotie-eten in?