trek, snoepen en snaaien

BLOG

Trek, snoepen en snaaien

Heb jij regelmatig trek, of zin in eten? Eet je regelmatig onbewust? Zonder je af te vragen of je wel honger hebt?

Eten bij trek is vaak een vorm van eten zonder echte honger. Het kan soms lijken alsof je wel moet eten, alsof je er aan toe moet geven. En dit kan zelfs lijken op echte honger.

Dit komt omdat een eet impuls aanvoelt als een hele dwingende boodschap waar je gehoor aan moet geven.

Wil jij kunnen kiezen wanneer je trek honoreert,

zonder dat je je klakkeloos laat meevoeren

in elke eet impuls vanuit je brein?

Eet impulsen ontstaan in je brein

Een eet impuls is een signaal vanuit je primitieve zoogdierenbrein dat jou vertelt dat het tijd is om te gaan eten. Je primitieve brein heeft tot doel om jou te laten overleven, en zal je daarom aanzetten om regelmatig te eten, om onderdak te zoeken, om warm te blijven, energie te besparen, en om veiligheid te zoeken bij een groep.

Eet impulsen voelen heel urgent

Je oerbrein heeft ook als doel dat jij je nu in dit moment goed voelt. Je oerbrein ziet dit als essentieel, en zal dus met oplossingen komen als je je niet goed voelt. Deze oplossingen worden gepresenteerd als een zak van leven en dood.

Je brein koppelt eten aan bepaalde emoties of situaties

Je kan je oerbrein zien als een soort kaartenbak, met voor elk probleem een kant en klare oplossing. Als je een keer chocola eet omdat je je rot voelt, en je voelt je hierna (even) beter, is eten dus een mogelijke oplossing voor dit gevoel. Hoe weet je brein nu dat dit een slimme oplossing is? Als je iets vaker doet, zoals eten bij een regelmatig terugkerende emotie, interpreteert je brein dit als iets belangrijks, wat je moet blijven doen. De kaart met de oplossing chocola wordt als het ware vooraan in de kaartenbak gezet.

Een eet impuls kan een eigen stem hebben

Een eet impuls bestaat uit alle gedachten, gevoelens, en fysieke sensaties in je lijf die jou aanzetten tot eten. Een eet impuls kan een eigen stem hebben, en uitspraken doen zoals ‘’je hebt het wel verdiend, eentje kan wel’’, of ‘’morgen begin je gewoon weer’’.

Het lijkt alsof je moet eten

Een eet impuls voelt heel urgent. Het lijkt wel een soort tsunami die op je af komt. Er kan een behoorlijke dosis stress en onrust bij komen, waardoor je ervaart dat je wel moet eten. Vaak verloopt dit allemaal onbewust, en grijp je naar eten, en voel je je (tijdelijk) beter.

Gevoelens van stress en onrust verdwijnen als je gehoor geeft aan de eet impuls

Als je bewust of onbewust toegeeft aan de eet impuls, en gaat eten, verdwijnen de stress en onrust direct. Je voelt je in feite opgelucht door gehoor te geven aan de impuls. Daarnaast zijn er ook secundaire voordelen aan het eten bij een eet impuls: denk aan het fijne gevoel dat je via dopamine krijgt als je eet. En je leidt jezelf tijdelijk af van de emotie of het probleem dat je naar eten deed grijpen.

De brein gewoonte wordt steeds bevestigd

Zowel de primaire als de secundaire voordelen zorgen ervoor dat toegeven aan de eet impuls fijn is op de korte termijn waardoor je oerbrein weer registreert dat het een fantastische oplossing is voor in de kaartenbak. Je bevestigt en bestendigt de brein gewoonte.

Maar er zijn ook nadelen aan steeds toegeven aan elke eet impuls

Na het eten kan je beseffen dat je dit eten niet wilde of nodig had. Je had wellicht geen echte honger. Misschien had je iets heel anders nodig, maar overschaduwde de eet impuls je echte behoefte. Je kan je te vol voelen. Je kan je schuldig voelen. En je kan beseffen dat het toegeven aan eet impulsen niet strookt met je lange termijn doel van gezondheid. Door bij herhaling toe te geven aan de eet impuls bestendig je de breingewoonte.

Je oerbrein is gefocust op het nu

De oplossing die je oerbrein aandraagt is een korte termijn oplossing, zodat je je in dit moment beter gaat voelen. Hierbij wordt er niet gekeken naar de lange termijn nadelen. Je kan je ook afvragen hoe effectief eten als oplossing is bijv. bij stress of boosheid. Wat heb je echt nodig op zo’n moment?

Een eet impuls is urgent maar tijdelijk

Het ongemak dat gepaard gaat met de eet impuls lijkt weliswaar heel urgent, maar is slechts tijdelijk. Je oerbrein kan een heel dringend signaal afgeven maar is niet in staat om jou echt te laten eten. Hiervoor heb je je motoriek nodig, die aangestuurd wordt door je mensenbrein.

Jij kan kiezen

Dit betekent dat jij een keuze hebt. Jij kan gaan kiezen of je een eet impuls opvolgt, of iets anders ermee doet. Door de impulsen niet meer op te volgen zullen deze geleidelijk gaan uitdoven. Je kan dus je breingewoonte deconditioneren. En soms is juist toegeven de beste keuze, mits het dan ook echt een bewuste keuze van jouw kant is.

Hoe val je succesvol af met de niet-dieet strategie

Eet impuls management

De meest effectieve manier om te dealen met een eet impuls is deze te accepteren als iets normaals. Niet vechten maar observeren. Open en nieuwsgierig bekijken, en de impuls zal verkleinen en afnemen. Uiteindelijk worden de impulsen gedachten over eten, tot ze helemaal verdwijnen.

Wat doe je met een eet impuls?

Door te blijven observeren zonder te reageren stel je je reactie uit. Neem jezelf eens voor om 10 min niets te doen met de eet impuls op de bovenbeschreven manier. Na 10 min kan een verlangen naar eten al weer opgelost zijn. En binnen enkele weken kan je merken dat de intensiteit van de eet impulsen afneemt.

Het deconditioneren van je brein

Soms is juist wel eten een betere keuze, of een andere strategie of tool. En besef dat bij bijv. emotie-eten, niet alleen de eet impuls aan je trekt, maar ook de onderliggende emotie. Ook bij extern eten kan je wel proberen de triggers te vermijden, maar vroeg of laat wordt je toch weer geconfronteerd met zo’n trigger. En dan is het heel handig als je eet impulsen gaat herkennen, en weet hoe je ermee om kan gaan. Hiermee kan je je breingewoontes herschrijven zodat je je eetpatroon duurzaam kan veranderen.

Dus nooit meer toegeven aan trek?

Wanneer je gaat oefenen met niet meer toegeven aan (bepaalde!) eet impulsen, kan je niet verwachten dat het altijd zomaar gaat lukken. Het zal een weg met hobbels en kronkels worden, en geen rechte lijn omhoog. Als je leert lopen, doe je dat ook met vallen en opstaan.

Bewust kiezen

Als je gehoor geeft aan de eet impuls, probeer dit dan tot een bewuste keuze te maken. En probeer als je eet, te luisteren naar hoe vol je bent, zodat je op tijd kan stoppen. En het mooiste is, als je bij trek kan kiezen om te eten waar je echt zin in hebt, zodat je maximaal kan genieten.

Balans

Impulsen horen bij het leven, en vele impulsen zul je opvolgen. Het gaat er niet om dat je bepaalde impulsen nu nooit meer ‘mag’ opvolgen; het gaat natuurlijk over balans. Als je bij elke vorm van trek gaat eten, ga je waarschijnlijke negatieve gevolgen ondervinden. Maar als je jezelf elke vorm van lekkere trek ontzegt, zal je gevoelens van deprivatie ontwikkelen, en steeds meer eet impulsen krijgen.

Begin in één specifieke situatie

Kortom, je bent op zoek naar balans. Als je besluit bepaalde eet impulsen niet meer te honoreren, begin dan met een specifieke situatie. Stel je wilt niet meer gedachteloos snaaien als je ‘s avonds voor de tv zit, focus dan alleen op de eet impulsen in die situatie, en niet alle op eet impulsen op andere momenten.

Kiezen wanneer je trek honoreert

Meer weten

Nieuwsgierig geworden hoe jij kan omgaan met jouw eet impulsen? Of wil je meer weten over wat jij kan doen met trek, emotie-eten, en andere triggers die jou aanzetten tot eten? Kijk dan bij de programma’s van Vita omnia over trek en emotie-eten of eten in lijn met je psyche en lijf, of vind meer tips in mijn andere blogs.

Wil je bekijken welke workshop of individuele coaching bij jou past, of hulp bij jouw persoonlijke vraag rond eten, trek en afvallen? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Wil jij ook een nieuwe start?

Plan dan een vrijblijvende belafspraak in van 15 minuten, waarin we samen kijken hoe ik je kan helpen.

Stuur een e-mail met je vraag en welke tijdstippen je goed uitkomen. Ik kijk er naar uit om je te ontmoeten!

Ilse Geerars-van Vonderen

info@vita-omnia.nl

06-83918204